Manuskrypt wykonany około 1460 r. Pergamin, 56 x 38 cm, k. 344.
Pismo bardzo staranne jednej ręki, tekstura,
litery o kształcie gotyckim, litery majuskulne rozpoczynające poszczególne
śpiewy czerwone i niebieskie, niekiedy zdobione wicią przechodzącą na margines;
nuty czarne typu gotyckiego w kształcie rombów, umieszczone na czerwonych
czteroliniach.
Oprawa z około 1569 r.; deski powleczone
jasną wytłaczaną skórą; z powodu zatarcia czytelne tylko niektóre
przedstawienia (król Dawid, Chrystus, śś. Piotr i Paweł); ślady po mosiężnych
okuciach istniejących jeszcze około 1918, gdy W. Podlacha sporządził pierwszy
opis.
Rękopis nieskatalogowany (wyczerpujący opis
treści opublikował J. Pikulik, a iluminacje analizowała B. Miodońska).
Warszawa, Biblioteka Narodowa, sygn. akc.
10809.
Treść rękopisu
Podobnie jak Graduał Mścisława,
rękopis zawiera śpiewy mszalne na cały rok podzielone na części: Ordinarius
missae, Proprium de tempore, Proprium de sanctis, Commune sanctorum. Na
wyklejkach znajduje się indeks śpiewów sporządzony w 1632 r.
Historia
Rękopis wykonano w Tyńcu za rządów Macieja ze
Skawiny, zwanego Skawinką, opata w latach 1452-1477. Zawiera formularz o
Przemienieniu Pańskim wprowadzony w 1459, a nie zawiera formularza uroczystości
Niepokalanego Poczęcia Panny Marii wprowadzonego w 1476, co, obok analizy
iluminacji, pozwala na datowanie kodeksu. Iluminacje zostały wykonane przez
Mistrza Pontyfikału Tomasza Strzempińskiego w latach 1455-1460, malarza z kręgu
iluminatorów małopolskich. Pierwotnie rękopis zawierał 13 kart iluminowanych, z
których cztery miniatury wycięto przed 1918 r.
Około 1569 otrzymał obecną oprawę. W końcu w.
XVI zmyto część śpiewów i na ich miejsce wpisano nowe. W Tyńcu prawdopodobnie
był oznaczony sygnaturą 2 A2, wpisaną na wyklejce okładziny. Po kasacie Opactwa
wraz z częścią księgozbioru tynieckiego przekazany w 1818 Uniwersytetowi
Lwowskiemu (sygn. BUL Nr 413). Po drugiej wojnie światowej przejęty przez
Bibliotekę Narodową.
Informacje pochodzą z: Tyniec. Sztuka i kultura benedyktynów od wieku XI do XVIII.
Katalog wystawy w Zamku Królewskim na Wawelu, październik - grudzień 1994. Kraków 1994.
Piękna robota! zachwycające!
OdpowiedzUsuń